مشاوره پرورش اندام از مبتدی تا قهرمانی

آموزش بدن سازی از مبتدی تا قهرمانی .چاقی یا لاغری. بانوان و آقایان

مشاوره پرورش اندام از مبتدی تا قهرمانی

آموزش بدن سازی از مبتدی تا قهرمانی .چاقی یا لاغری. بانوان و آقایان

مشاوره رایگان پرورش اندام . چاقی . لاغری با 09122114217 میری مربی درجه یک فدراسیون جهانی پرورش اندام

سیستم های تامین انرژی در بدن

جمعه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۴۶ ب.ظ

هر نوع فعالیت فیزیکی و ورزشی که انجام میدهید نیازمند انرژی است و در اصل بدن ما در جریان فعالیت های فیزیکی و ورزشی که داریم انرژی انباشته شده در بدن که از طریق تغذیه تامین میشود را به حرکت تبدیل میکند و این شاید ساده ترین تعریف از فعالیت بدنی و ورزشی آدمی باشد ..

بدن ما انرژی مورد نیاز خود برای اجرای فعالیتهای ورزشی را بسته بمدت زمان تداوم فعالیت فیزیکی و ورزشی از روش های مختلف تهیه کرده و در اختیار عضلات قرار میدهد .

دانستن اینکه انرژی مورد نیاز بدن از کجا تامین میشود شاید بطور مستقیم در افزایش حجم عضلات شما تاثیری نداشته باشد ولی زمانی که به این موضوع اشراف کامل داشته باشید میتوانید انرژیب مورد نیاز بدن خود را به خوبی و به اندازه تامین کرده و رشد بهتری داشته و رشد بهتر و کم عارضه تری را به شاگردان خود هدیه دهید ..


ATP:

آدنوزین تری فسفات که به اختصار ATPخوانده میشود مولکولی شامل انرژی فراوان است که در تمانی سلول های زنده ی بدن ما یافت میشود این مولکول در حقیقت لازم برای دفعالیت های فیزیکی و حتی انرژی لازم برای فعالیت های حیاتی نا محسوس ما اعم از انتقال پیامهای عصبی در سیستم عصبی مرکزی و محیطی . متابولیسم و دیگر فعالیت های منجر به بقای ما را تامین میکند هر مولکول آدنوزین تنری فسفات از اتم های کربن . هیدروژن .نیتروژن . اکسیژن تشکیل شده است و سه اتم فسفر نیز با خود دارد . 

بعبارت دیگر آدنوزین تری فسفات سوای اتم های یاد شده گروهی متشکل از سه اتم فسفر با خود دارد که روی هم رفته گروه فسفات نامیده میشود ..

واکنش شیمیایی انرژی زا :

پیوندی که بین این سه هتم فسفر در این گروه حاصل شده است مستحکم نبوده ودر شرایطی که بدن نیاز به انرژی داشته باشد این پیوند شکسته شده و این پیوند تولید انرژی میکند و بدن از این انرژی هم در فرم گرما و برای گرم نگهداشتن بدن و هم در فرم سوخت و برای به حرکت در آوردن موتور های محرک در عضلات شما بهره میگیرد ..

فرایند شکسته شدن گروه فسفات منجر به آزادشدن یک اتم فسفر از این گروه میگردد و آدنوزین تری فسفات سرشار از انرژی به آدنوزین دی فسفات تهی از انرژی تبدیل میگردد .

اکسیداسیون:

اافزوده شدن یک اتم فسفربه آدنوزین دی فسفات و تولید آدنوزین تری فسفات های سرشار از انرژی نیازمند  واکنشهای شیمیایی پیچیده است که شالوده ان را اکسیداسیون تشکیل میدهد به هین معنی که بدن ما به اکسیده کردن درشت مغذی های وارد شده به بدن که از طریق دستگاه گوارش صورت میگیرد همانند هیدرات کربن ها یا همان قند ها و چربی ها آدنوزین دی فسفات های خالی از انرژی را تبدیل به آدنوزین تری فسفات ه9ای مملو از انرژی میکند ..

با یک حساب سرانگشتی میتوان گفت که بدن از هر مولکول چربی که اکسید میکند میتواند 150 مولکول ATPحاصل کند و این در حالی است که کربوهیدراتها یا همان قندذ ها دقیقا" نصف مولکولهای چربی انرژی با خود وارد بدن میکنند ..

 CP..

کراتین فسفاژن که به اختصار CP خوانده میشود ساختار تنسبتا" پیچیده ای است که در بدن ما و خصوصا" د ربافتهای عضلانی یافت میشود .

بدن ما علاوه بر اینکه این ساختار را از طریق دستگاه گوارش دریافت میکند بلکه خود نیز با استفاده از اسید  آمینه های arginineو glycineو methionine میتواند انرا ساخته و استحصال کند این ماده در گوشت و مرغ و ماهی یافت میشود و زمانی که از این منابع غذایی استفاده میکنید مقادیر متنابهی از این ساختار را وارد بدن میکنید بطور طبیعی هر ورزشکار درهر یکم کیلو بافت عضلانی خود در حدود 5 گرم کراتین فسفاژن دارد و برای دو برای تامین نیار خود به این ماده در طول روز نیاز به دریافت 2/5گرم کراتین از طریق دستگاه گوارش دارد تا کراتین مصرف شده در توده های عضلانی خود را جایگزین کند .

البته میزان نیاز هر ورزشکار ذدر طول روز بسته به حجم توده عضلانی و میزان فعالیتی که در طول روز دارد متغیر است ..

سیستم اسید لاکتیک:

سیستم اسید لاکتیک در اصل سیستمی است که بدن با به کار گرفتن این سیستم کربوهیدراتها یا همان قندها را تجزیه کرده و از این فرایند موفق به بازسازی ذخایر ATP میشود و بهتره بدانید که این فعل و انفعالات شیمیایی بدون حضور اکسیژن انجام میگیرد و درست به همین دلیل به این سیستم سیستم آزادسازی انرژی در بدن اطلاق میشود .

در شرایطی که فعالیت ورزشی از شدت بالایی برخوردار باشد بدن فرصت کافی برای تشدید اکسیژن رسانی به بافت های عضلانی که با ورزش درگیر شده اند را نخواهد داشت و در این شرایط گلوکوز بدون حضور اکسیژن میسوزد و به دلیل اینکه گلوکوز بدون حضور اکسیژن سوزانده میشود محصولی فرعی موسوم به اسید لاکتیک در محیط شکل میگیرد که موجب سوزش و حتی درد عضلات میگردد و احساس خستگی مفرط در عضلاتی که درگیر هستند را سبب میشود ..

  به همین دلیل مصرف اب فراوان در طول تمرین هم نیاز اب از دست رفته از طریق تعریق را جبران میکند و هم اکسیژن لازم را هم واردجریان خون میکند ..

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی