مشاوره پرورش اندام از مبتدی تا قهرمانی

آموزش بدن سازی از مبتدی تا قهرمانی .چاقی یا لاغری. بانوان و آقایان

مشاوره پرورش اندام از مبتدی تا قهرمانی

آموزش بدن سازی از مبتدی تا قهرمانی .چاقی یا لاغری. بانوان و آقایان

مشاوره رایگان پرورش اندام . چاقی . لاغری با 09122114217 میری مربی درجه یک فدراسیون جهانی پرورش اندام

پپتیدها

چهارشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۳۹ ب.ظ

پپتاید

هر گاه دو یا چند آمینو اسید به هم متصل شوند یک پپتاید یا پپتید را تشکیل داده اند . اگر تعداد آمینو اسیدهای پپتیدی به تعداد کمتر از ده هزار باشد به آن پلی پپتید و اگر بیش از این تعداد باشد به آن پروتئین گویند .

هورمونهائی در بدن تولید و ترشح میشوند که ساختار پپتیدی دارند ، هورمون رشد ، انسولین ، IGF. FSH . LH و .. از این دسته اند . اولین پپتیدی که در علم داروسازی در سال 1953 کشف شد ، اکسی توسین بوده که شامل 37  آمینو میباشد . در حال حاضر پیشرفتهای شایانی در علم داروسازی ایجاد شده تا جائیکه باید منتظر خبرهای شگفت آور برای درمان بسیاری از بیماریها باشیم ،

مطالعه بروی پپتیدی بنام آپورین (با 13 آمینو اسید) ، که از پوست نوعی قورباغه استرالیائی استخراج میشود و برای درمان سرطان در حال بررسی است و یا نوعی پپتید با 36 آمینو اسید که برای درمان ایدز در نظر گرفته شده ،

پپتید هومانین برای درمان دیابت که با تاثیر بروی سلولهای بتا لوزلمعده که تنبل شده اند موجب ترشح طبیعی انسولین میگردد، پپتید گرلین که در شکم آزاد میشود و موجب گرسنگی میگردد ، پپتید YY ، که بصورت اسپری قبل غذا برای کاهش و کنترل اشتها استفاده میشده (و به دلیل احساس تهوع زیاد در حال حاضر مورد نظر داروسازان نیست) ،

پپتید گشاد کننده عضلات روده و مناسب برای بیماری کرونر قلب ، بنام VIP. و پپتید D-Lys3-GHRP-6 که ضد اشتها است، نقش پپتید تا جائی ارزشمند شده که در حال حاضر جایگزین برخی از انواع آنتی بیوتیکها شده ، و مزیت بزرگی که پپتید ها نسبت به آنتی بیونیکها دارند اینست که باکتریها به این نوع درمان مقاوم نمیشوند . ساخت پپتید ها حتی در ایران هم انجام میگیرد و از دانشگاهها و موسسات علمی ، جهت تحقیق ، سفارش ساخت میپذیرد (شرکت تکاپوزیست) .

در طبیعت پپتیدهائی بنام زیست فعال نیز یافت میشوند بعنوان مثال تولید پپتیدهای زیست فعال حاصل از تخمیر و تجزیه پروتئین شیر توسط آنزیمهای تولید شده توسط موجودات ذره بینی یا دستگاه گوارش ، مصرف خوراکی اینگونه پپتید موجب تقویت سیستم ایمنی، قلب ، گوارش و اعصاب میشود . در حال حاضر داروهای خوراکی که در یخچال باید نگهداری کرد در ایران تولید شده و کارائی خوبی برای تقویت بدن و .. دارند . امروزه حدود 200 نوع پپتید بعنوان داروهای طبیعی در نظر گرفته شده .

یکی از مهمترین مسائلی که در مصرف پپتید باید داروسازان در نظر بگیرند اینست که پپتید ها آزادانه در بدن برای مدتی محدود پس از مصرف در حرکت هستند و اینکه پپتید بروی اندام هدفی که مد نظر است قرار بگیرد کار بس دشواریست . بعنوان مثال پپتید هائی که برای ورزشکاران درنظر گرفته میشود باید زمانی استفاده شود که غشا سلولهای عضلانی حساس ترین حالت ممکن را دارند (یعنی وقتی که گرسنه هستید و یا اینکه ورزشی سنگین انجام داده باشید ) .

یکی از دغدغه های ورزشکاران بدنساز ، وجود هورمون رشد به مقدار مناسب در بدن است این هورمون موجب افزایش تعداد فیبر های عضلانی و کاهش توده های چربی میشود ، پپتیدهائی همچون سرمورلین ، جی اچ آر پی 6 ، جی اچ آرپی 2، ایپامورلین ، هگزارلین ، سی جی سی 1295 ، سی جی سی داک 1295 ، همگی موجب تحریک ترشح هورمون رشد میشود . هر یک از این پپتید ها خواص و عوارض مخصوص به خود دارند و تاثیر آنها برای هر فرد متفاوت است و بستگی به خصوصیان ژنتیکی فرد ، سن ، نوع تمرین و .. دارد، پپتیدهای مرسوم برای ورزشکاران عبارتند از :

IGF….MGF….GHRP6….GHRP2….IPAMORELLIN….HEXARLIN….CJC1295….CJC1295DOC….PT141….TB500….SERMORELLIN….HGHFRAGMENT

این پپتیدها در شیشه هائی ویال مانند در محیط خنک و فاقد هوا به رنگ سفید با درصد خلوص متفاوت در بازار عرضه شده و بیشترین درصد خلوص 99/5  % میباشد که مرغوبترین نوع است . بسیاری از شرکتهای سازنده براین باورند که مصرف این قبیل داروها بی عارضه هستند و عوارض آنها قابل کنترل است !!

تولید مداوم هورمون رشد مطمئنا صحیح نیست و به همین دلیل ترشح آزاد کننده (سوماتوکرینین GHRH) و مهار کننده (سوماتوستاتین SRLF) از هیپوتالاموس برای کنترل ترشح هورمون رشد از بخش پیشین غده هیپوفیز ، فعالیت میکنند و دستکاری این سیستم فقط در مسیر ترشح بیشتر هورمون رشد بی شک مضر است و باید توسط پزشکان متخصص و با انجام آزمایشات متعدد صورت گیرد .

ترشح زیاده از حد GH ، موجب افزایش قند خون ، افزایش اسیدهای چرب خون ، تاثیر بروی بافت استخوانی جهت رشد طولی یا عرضی ، بیدارشدن سلولهای سرطانی و پیشرفت سریع بیماری میشود . بدین جهت پیشنهاد میشود برای ترشح مقادیر مناسب هورمون رشد بیشتر به روشهای طبیعی رو آوریم (روشهای طبیعی برای ترشح GH ، عبارت است از : فعالیت بدنی مناسب، مصرف آرژنین ، گابا ، رژیم کم چربی و مصرف کم کربو هیدراتها ، آرامش روحی و عصبی ، خواب عمیق بعد از ظهر و شبانه / عوامل متوقف کننده ترشح هورمون رشد عبارتند از : مصرف یوهنبین، بروموکریپتین ، استرس و ناراحتیهای روحی، مصرف قند ، مصرف فست فودها و غذاهای پر چرب).

یکی از اقدامات لازم قبل از مصرف پپتیدها انجام تست خون ، جهت شناسائی تومورمارکرها ، قند ، انسولین، آنزیمهای کبدی، اوره و کراتینین، هورمونهای تیروئیدی ، TSH و پرولاکتین و GH , کورتیزول و … است که به تشخیص پزشک متخصص تجویز و بررسی میشود .

پپتیدها از نظر کارائی به دو دسته تقسیم میشوند : 1- پپتیدهائی که ساختمان خودشان موجب تاثیر بروی رشد عضله و کاهش چربی یا .. میشود مثل : IGF  و MGF و TB500و HGHfragment و فولیستاتین. که عده ای معتقد به مصرف موضعی ان دارند و حتی تزریق عضلانی آن نیز مشاهذه شده.

2- پپتیدهائی که خود تاثیر کمی داشته ولی موجب ترشح بیشتر هورمون رشد میشوند مثل : سی جی سی . جی اچ آر پی 6 و 2 ، ایپامورلین ، هگزارلین ، سرمورلین. که تزریف انها معمولا زیر جلدی و بیشتر بروی ران ها میباشد.

 

IGF : پپتیدی است که در کبد در حضور هورمون رشد و انسولین و تستسترون سنتز میشود ، موجب رشد و افزایش تعداد فیبرهای عضلانی میشود ، تزریق داخل عضلانی و زیر جلدی دارد ، مقدار مانده گاری متفاوتی در بدنها دارد در تست ادرار قابل ردیابی نیست ولی در تست خون 5 تا 7 هفته قابل ردیابی است و جزو داروهای ممنوعه و دوپینگ محسوب میشود . از عوارض آن میتوان به رشد بافت روده ، تغییر در سطح قند خون ، آبدار شدن پوست ورزشکاران با عدد اندومورفی بالا اشاره کرد .

MGF : از ترکیبات IGF است و این ترکیب جدید بشدت موجب تقسیم سلولی و افزایش تعداد فیبرهای عضلانی میشود ولی چون ملکول ناپایداری دارد دانشمندان به آن، ملکول PEG را اضافه کردند (پلی اتیلن گلیکول) تا در بدن بیشتر بماند .

TB500: موجب بهبودی و کارآمدی دیواره داخلی رگها میشود ، ضد التهاب است و مفصل ساز ، موجب ریکاوری سریع عضلات شده و پوست را نازک و رگی میکند . مصرف این پپتید دوپینگ است و برای افرادیکه در خانواده سابقه بیماری سرطان یا پیدایش تومور دارند بسیار خطرناک است .

HGHfrag   : بسیار شبیه هورمون رشد است برخی میگویند 10 برابر GH  قدرت دارد ولی نویسنده این مقاله (فرزین جباری) چنین قدرتی از این پپتید تا به حال ندیده است ! این پپتید موجب افزایش ترشح کورتیزول و پرولاکتین میشود .

FOLLISTATIN: در بخش علمی در همین سایت(magicbody) توضیح داده شده  .

CJC : بعد از ساخت سی جی سی ، نوع DOC آن تولید شد که 200 تا 1000 بار قویتر از نوع اولیه است به همین جهت اغلب سی جی سی ، که در بازار موجود است از نوع داک است . موجب ترشح هورمون رشد میشود و عوارض آن شامل : سرگیجه ، سنگینی سر و چشم ، احساس گرما ، کرخی دست و پا ، احتباس آب ، احساس ضربان در شقیقه ، گرفتگیهای شدید عضلانی میباشد، این پپتاید به دلیل ایجاد عوارضی همچون احساس گر گرفتگی در سر، بیشتر مورد توجه مصرف کننده ها قرار گرفته زیرا پیدایش این عارضه میتواند نمونه اصل را از تقلبی مورد تشخیص قرار دهد.

.SERMORELLIN :  در بخش علمی در همین سایت(magicbody) توضیح داده شده

.HEXARLIN: به شدت موجب افزایش ترشح هورمون رشد و پرولاکتین(ترشح پرولاکتین به سبب استرس زیاد ، مصرف استروئیدها ، اختلال در عملکرد تیروئید نیز بوجود میاید که موجب آویزان شدن سینه مردان شده و تمایلات جنسی مردان را به شدت کم میکند) و کورتیزول میشود و روی اشتها بی تاثیر است .

IPAMORELIN: تاثیرش بروی ترشح هورمون رشد به اندازه هگزارلین و جی اپ آر پی 2 نیست ، بروی اشتها تاثیری نمیگذارد و تاثیری بر ترشح پرولاکتین و کورتیزول ندارد .

GHRP6:  تاثیر برای ترشح هورمون رشد کمتر از هگزارلین و جی اچ آر پی 2 است بشدت در برخی افراد موجب اشتها میشود و ترشح پرولاکتین و کورتیزول را بالا میبرد (نه به اندازه هگزارلین). افزایش اشتها به دلیل کارائی مشابه گرلین میباشد مکانیزم اثر جی اچ آرپی 6 ، بدلیل مهار سوماتوستاتین و در نتیجه ترشح بیشتر GH  است . در این مقاله هیچ گونه اشاره ای به طرز مصرف پپتیدها نشد تا خواننده گان جهت استفاده از پپتیدها تشویق نشوند  .

فرزین جباری در پایان اضافه می کند اگر بیماریهای مشابه در افراد مصرف کننده بوجود امد باید بیشتر و و سیعتر اطلاع رسانی شود تا عموم متوجه عوارض ناشناخته این قبیل داروها شوند، تا شاید مصرف رو به فزونی این داروها محدود تر گردد. جباری همچنین گفت : پپتایدها ممکن است پس از اضافه شدن محلول به پودر، با تغییرات دما، نور، و یا صدا ، تغییر مدل دهند و یک داروی جذیذ با عارضه ناشناخته دیگر تولید کند که خود جای بسی تحقیق دارد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی